Tot ceea ce trebuie sa stii despre certificatul constatator

In momentul in care bancile, institutiile statului sau birourile notariale solicita un certificat constatator, foarte multi administratori de firme aflati la inceput de drum incep sa isi puna intrebari, nestiind ce este un certificat constatator.

Daca ar fi sa se faca o asociere, certificatul costatator este o carte de identitate a firmei. Acesta este un document care prezinta o serie de informatii juridice si financiare ale companiei, precum si starea la zi a acesteia. De asemenea, acelasi document prezinta informatii legate de domeniul de activitate al firmei, de asociati, de administratori si de alte entitati care au legatura directa cu activitatea desfasurata de aceasta.

1.De ce este necesar un certificat constatator si cand poate fi folosit?

Rolul principal al unui astfel de document este acela de informare. Practic, este un instrument care intermediaza relatia dintre companie si alte entitati fizice sau jurididice, contribuind la o relationare bazata pe incredere.

Certificatul constatator se foloseste ori de cate ori este solicitat de catre diverse entitati juridice. Poate fi solicitat atunci cand se doreste accesarea de fonduri si de fonduri europene, la solicitarea administratiilor financiare, a Fondului pentru Mediu sau a Finantelor Publice, a diverselor Agentii Nationale, a bancilor, a ambasadelor, a autoritatii rutiere sau a notarilor si a Casei Nationale de Sanatate. De asemenea, certificatul constatator este solicitat si de catre firme de leasing, atunci cand se doreste participarea la o licitatie, atunci cand se doreste eliberarea cazierului judiciar sau in diverse alte situatii in care firma trebuie sa relationeze cu alte firme sau institutii.

2.Tipuri de certificate constatatoare

Exista mai multe certificate constatatoare, ce pot fi eliberate cu diverse scopuri. Inainte de a solicita eliberarea unui astfel de document este bine sa stii care este cel potrivit pentru tine. In principiu, ai de ales intre :

  • Certificatul constatator de baza. Este un certificat obtinut in baza legii 26 din 1990. Este cel mai solicitat certificat constatator, fiind solicitat de catre toate institutiile amintite mai sus. Un certificat constatator de baza contine informatii de baza ale firmei: denumirea si emblema acesteia, datele de identificare ( numar de inregistrare, CUI, identificator unic la nivel european), forma juridica, stadiul in care se afla firma, locul unde isi desfasoara activitatea si unde primeste corespondenta, obiectul de activitate, numele administratorilor si a asociatilor, situatia financiara sau alte detalii, cum ar fi condamnarile penale ale celor din administratia firmei.

  • Certificat constatator de Fonduri IMM. Este un certificat constatator in forma extinsa, in care sunt prezentate mai multe informatii necesare accesarii de fonduri. Poate sa fie solicitat pentru obtinerea de Fonduri Europene, pentru obtinerea finantarii pentru investitii rurale, pentru obtinerea fondurilor SAPARD sau pentru obtinerea unor fonduri de la Primarie si institutiile statului.

  • Certificat constatator pentru Insolventa. Este un document ce pate fi solicitat in procesul de insolventa, atunci cand firma este implicata in diverse actiuni la Tribunal, in birourile notarilor publici sau pentru licitatii.

  • Certificat pentru furnizarea de informatii. Este un document necesar pentru verificarea integritatii anumitor firme si a datelor legate despre acestea.

Din pacate, exista si o multime de confuzii legate de certificatele constatatoare, existand si o serie de alte certificate care au cu totul si cu totul alt scop. Astfel, pe langa certificatul uzual, eliberat in baza legii 26 din 1990, mai exista si certificate constatatoare pentru deces, pentru nastere sau pentru autorizatia de functionare SSM. Cel mai adesea insa, certificatul constatator din 1990 este confundat cu certificatul constatator de autorizare, eliberat in baza legii 359 din 2004.

Acesta din urma se obtine tot de la ONRC si insoteste declaratia pe propria raspundere a administratorilor firmei, prin care acestia arata ca persoana juridica indeplineste toate conditiile de functionare impuse prin lege. Printre conditii se numara cele din domeniul sanitar, al protectiei mediului sau al protectiei muncii.

Practic, solicitantul depune o declaratie tip la ONRC, in urma careia ii este eliberat acest certificat constatator care atesta inregistrarea declaratiei si respectarea tuturor regulilor.

3.Cum se obtine un certificat constatator?

Obtinerea unui certificat constatator este un proces destul de simplu, pe care il poti face din confortul propriei case. Poti comanda certificat constatator online pe site-ul celor de la Dianex.ro si poti beneficia de o serie de avantaje, cum ar fi semnatura electronica prin care este asigurata autenticitatea certificatului, o marcare temporala, prin care se atesta faptul ca informatiile sunt valabile la un anumit moment, un watermark prin care documentul este protejat si un cod de bare.

De asemenea, certificatul poate fi obtinut si directe de pe site-ul ONRC, insa procesul este ceva mai greoi.

4.Cat timp este valabil un certificat constatator?

In principiu, perioada de valabilitate a certificatului constatator nu este una standard. Acesta poate sa fie valabil o perioada lunga de timp, atata vreme cat nu exista modificari in cadrul firmei si a informatiilor legate de aceasta.

Totusi, cum modificarile din cadrul unei societati sunt destul de dese, majoritatea celor care solicita un astfel de document stabilesc o perioada de valabilitate. De regula, certificatul eliberat nu trebuie sa fie mai vechi de 30 de zile. In unele cazuri insa, aceasta perioada poate fi prelungita la 90 de zile.

5.Intrebari uzuale despre certificatul constatator

1. Daca este obtinut online, certificatul are valoarea unui document original? Da! Documentul obtinut online beneficiaza de o semnatura electronica prin care este asigurata autenticitatea si provenienta informatiilor.

2. Persoanele fizice pot solicita eliberarea unui certificat constatator? Da! Persoanele fizice pot avea nevoie de un certificat constatator pentru a demonstra calitatea de administrator si asociat al unei firme sau pentru a demonstra ca nu a avut aceste calitati. Un astfel de certificat se elibereaza pe baza CNP-ului si necesita o semnatura electronica.

3. Certificatul constatator poate sa fie obtinut si in alte limbi? Din pacate, nu. Obtinerea unui certificat constatator se face doar in limba Romana. Daca documentul este necesar pentru relationarea cu o entitate straina, certificatul poate sa fie tradus de catre un traducator autorizat.

4. Certificatul constatator eliberat online este recunoscut de toate institutiile din Romania? Da! Un astfel de document poate fi folosit de catre toate institutiile statului si entitatile juridice din tara.

5. Toate entitatile juridice pot obtine certificatul constatator online? Nu! O.N.G-urile si fundatiile nu pot solicita acest document online. Acestea trebuie sa solicite certificatul de la entitatile de la care au obtinut personalitatea juridica.

6. Cand si cum poate fi modificat un cerificat constatator? In general, modificarile apar ori de cate ori apar noutati in cadrul firmei. Atunci cand se schimba sediul social, atunci cand se schimba numarul de parti sociale, atunci cand societatea prezinta modificari de structura sau la orice alta modificare majora, administratorul are obligatia de a declara modificarila la ONRC de pe langa tribunalul judetului in care activeaza.

7. Cat costa eliberarea unui certificat constatator? Costul depinde foarte mult in functie de tipul de certificat solicitat. Daca alegi sa il soliciti direct la Registrul Comertului, costul este de 45 de lei. La aceasta suma se adauga eventuale taxe de curier. Daca alegi sa il soliciti prin platforma Dianex.ro, costul este de 69.9 lei, iar avantajele sunt considerabile:

  • Obtii certificatul foarte repede, putand sa il descarci online;

  • Ai la dispozitie toate informatiile de care ai nevoie;

  • Beneficiezi de asistenta telefonica;

  • Platile se fac in siguranta, iar documentele sunt transmise fara riscul de a fi pierdute sau modificate in vreun fel;

  • Poti solicita certificatul oricand, direct din confortul propriei case.

8. Cum trebuie sa arate un certificat constatator ? Modelul unui astfel de document este similar pentru toate firmele. Iata, asadar, un model certificat constatator conform legii 26 din 1990.

9. Se poate obține un certificat constatator pentru o firma radiata? Da, insa informatiile din certificat sunt valabile la data la care firma a fost radiata.

6.Ce trebuie sa ai in vedere inainte de a solicita un certificat constatator?

Inainte de solicitarea unui certificat, fie ca aceasta solicitare este online sau direct la sediul ONRC, este bine sa stii care este scopul pentru care soliciti certificatul si sa stii care sunt conditiile impuse de institutia care ti-l cere.

Exista anumite banci sau institutii care solicita certificate eliberate nu mai tarziu de 7 zile sau institutii care pe langa acest certificat iti solicita si alte documente.

Atunci cand soliciti un astfel de certificat, asigura-te ca platile pe care le faci sunt în deplina siguranta, citeste cu atentie termenii si conditiile impuse de firma care te ajuta in procesul de eliberare a certificatului si pune intrebari,atunci cand ai nelamuriri.

Astazi, obtinerea unui certificat constatator si in general, obtinerea unor documente importante despre o societate sau despre o persoana fizica, sunt mai simple ca niciodata si pot fi facute direct online. Responsabilitatea ta este doar aceea de a te informa cat mai bine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.