Sfatul nutritionistului: Alimentatia corecta pentru copii si adolescenti

0
44

O alimentatie corecta si echilibrata asigura cresterea si dezvoltarea armonioasa a  copiilor. Premisele pentru un organism sanatos se cladesc de la varste fragede, cand corpul primeste o multime de substante benefice, care-si vor mentine insemnatatea o perioada mai lunga de timp. Insa, toti parintii atenti si responsabili trebuie sa stie ca e necesar ca alimentatia sa raspunda nevoilor grupei de varsta din care face parte copilul lor deoarece organismele tinere se confrunta cu nevoi speciale. In prezent, statisticile arata ca unul din trei copii este supraponderal sau sufera de obezitate, acestea fiind unele dintre cele mai serioase provocari in randul copiilor si adolescentilor din lumea intreaga. Iata ce recomandari au nutritionistii pentru o nutritie adecvata.

Alimentatia corecta a copiilor

In primul an de viata, copilul creste foarte rapid, cu pana la 50%. Greutatea sa se dubleaza pana la varsta de 4 ani, dupa care va acumula 2-3 kilograme anual pana cand va ajunge la 10 ani. Perioada copilariei este deosebit de importanta in crearea obiceiurilor alimentare. Micutii cu varsta cuprinsa intre 1-3 ani, prescolarii si scolarii trebuie sa beneficieze de un consum de alimente bogate in fier, precum carne slaba, peste, spanac, urzici, legume verzi, galbenus de ou, telina, salata, leustean sau patrunjel. De asemenea, sunt indicate si produsele care contin calciu si vitamina D (produse lactate), fluor (apa potabila) sau zinc (peste, cereale, lactate, carne). Cei mici pot consuma lactate cu un continut scazut de grasime, legume, fructe, paste fierte, un ou fiert la 2 zile, paine integrala, miere de albine, ciocolata simpla ori neagra, inghetata de fructe si de vanilie, carne de pui, peste si vita pregatita la gratar, fiarta sau pe gratar. 

Suplimentele cu vitamine si minerale nu sunt indicate celor mici decat in cazul in care au diferite probleme de sanatate. Copiii trebuie sa evite prajelile, orice combinatie de ulei si faina, carnea grasa de porc, oaie sau gasca, mezelurile grase si afumate, branzeturile care au un continut ridicat de grasime, alimentele de tip fast-food, snacksurile, bauturile si mancarurile care au un continut crescut de zahar. Nu sunt indicate nici orezul, pastele ori iaurtul de fructe in exces, iar painea alba proaspata, aluaturile, biscuitii cu crema si produsele de patiserie trebuie eliminate din meniul lor. Copiii au nevoie de 4-5 mese pe zi, din care 3 principale si una sau doua gustari.

Alimentatia corecta a adolescentilor

Unii specialisti sunt de parere ca adolescenta (11-19 ani) reprezinta al doilea moment cheie in ceea ce priveste nutritia, dupa acela din primul an de viata al unui copil. Aceasta perioada este una care include schimbari emotionale, fizice, psihologice si hormonale majore. Adolescentii au nevoie de proteine pentru dezvoltarea armonioasa a muschilor, calciu deoarece la aceasta varsta se atinge maximul densitatii osoase si fier pentru a le intari sistemul imunitar. Metabolismul este mai intens, iar consumul energetic ridicat. In acest sens, baietii au nevoie de mai multe calorii decat fetele, respectiv un adolescent baiat va consuma zilnic aproape 2.500 de calorii daca are intre 11 si 14 ani si circa 3.000 de calorii daca are intre 15 si 19 ani, in timp ce necesarul fetelor va ramane constant la 2.200 de calorii.

In perioada adolescentei, grasimile trebuie sa reprezinte cel putin o treime din alimentatie si se recomanda ca acestea sa fie cat mai naturale. Sursele de grasimi bune sunt macroul, somonul, tonul, sardinele, galbenusul de ou, lactatele, nuca de cocos, avocado, nucile, semintele de chia, in sau dovleac. Proteinele consumate de adolescenti trebuie sa provina si ele din surse variate si sanatoase, cum ar fi carnea alba si slaba ca cea de peste ori pasare. De retinut ca baietii au nevoie de 52 de grame de proteine pe zi, iar fetele de 46 de grame. In ceea ce priveste carbohidratii, sunt indicati in special cei complecsi care se gasesc in mazare, fasole, dovlecel, broccoli, morcov, naut, hrisca, linte, orez brun, porumb sau quinoa. Sunt de evitat mancarurile prajite, mesele hipercalorice si abundente, un aport prea mare de zahar, grasimi si sare ori excesul de uleiuri vegetale.

Alimentele necesare copiilor si adolescentilor pot fi gasite cu usurinta intr-o bacanie cu produse bune si ieftine. Deoarece sunt extrem de vulnerabili in alegerile alimentare corecte si atrasi in permanenta de ambalajele colorate ale mancarurilor mai putin sanatoase sau de campaniile publicitare, acestia trebuie indrumati catre o alimentatie sanatoasa care sa favorizeze dezvoltarea si sa le ajute metabolismul intr-o perioada atat de delicata.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.