Permisul de conducere restituit soferilor daca analizele INML intarzie peste 72 de ore. Despescu: „Reglementarea este in curs de redactare”

Intr-o miscare recenta, premierul Marcel Ciolacu a solicitat ca soferii care au fost testati antidrog si nu primesc rezultatele analizelor de sange in termen de 72 de ore sa-si primeasca permisele de conducere inapoi. Aceasta decizie vine in urma unei petitii semnate de 200.000 de persoane, care cer anularea Ordonantei 84, o reglementare ce ar putea duce la retinerea permiselor de conducere timp de pana la un an, pana la primirea rezultatelor analizelor.

Discutiile dintre Ministerul Afacerilor Interne si Ministerul Sanatatii

Bogdan Despescu, secretar de stat in cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI), a anuntat recent ca au avut loc discutii intre reprezentantii tehnici ai MAI si cei ai Ministerului Sanatatii. In cadrul acestei intalniri, s-a discutat in detaliu despre necesitatea implementarii unei reglementari care sa permita obtinerea rezultatelor analizelor in termen de 72 de ore.

„In cadrul acestei sedinte s-a discutat aplicat, s-a discutat la nivel de principiu si urmeaza sa scriem si reglementarea pentru a ajunge la obiectivul cerut de premierul Romaniei,” a declarat Despescu. Acesta a subliniat ca, in prezent, dupa testarea pozitiva a unui sofer in trafic, acesta este condus la o unitate medicala pentru recoltarea probelor de sange, iar daca refuza, este condus oricum pentru recoltare. Dupa procedura de recoltare, se elibereaza o dovada de retragere a permisului de conducere, fara valabilitate de 72 de ore, timp in care trebuie sa se stabileasca rezultatele analizelor.

Costurile si achizitia aparaturii

Pentru a indeplini aceasta cerinta de timp, este necesara achizitia de noi echipamente pentru Institutul National de Medicina Legala (INML). Costurile estimate pentru aceste echipamente se ridica la peste 40 de milioane de euro. Banca Mondiala va gestiona licitatiile pentru achizitionarea aparaturii necesare.

Pozitia premierului Marcel Ciolacu

Premierul Marcel Ciolacu a subliniat ca aceasta masura nu este o „catastrofa” pentru soferi, chiar daca acestia vor ramane fara permis timp de doua zile. Ciolacu a argumentat ca o lege similara exista si in alte tari europene, precum Germania si Spania, si ca este esentiala pentru reducerea numarului de soferi care conduc sub influenta drogurilor.

„Cu adevarat, statul roman trebuie sa dea un raspuns in timp real. In timp real eu consider ca intre 48 de ore si 72 de ore este un raspuns intr-un timp rezonabil pentru testele de sange,” a declarat Ciolacu. El a subliniat ca, in prezent, statul roman nu are capacitatea de a oferi rezultate ale testelor de sange in acest interval de timp, mentionand ca in Bucuresti, la INML, dureaza in jur de trei-patru luni pentru a primi rezultatele.

Achizitia rapida a echipamentelor

Ciolacu a mentionat ca a discutat cu ministrul Catalin Predoiu si ca urmeaza sa aiba o discutie cu ministrul Finantelor pentru a vedea cum pot fi alocate fondurile necesare. Un aparat de testare costa in jur de 300.000 de euro, iar Ciolacu considera ca aceasta suma nu reprezinta o problema majora pentru statul roman. El a subliniat importanta achizitiei rapide a echipamentelor pentru a permite aplicarea legii intr-un timp real si eficient.

„Repet, vorbim statistic, se pierd prea multe vieti ale tinerilor. Am vazut ca in Austria s-a introdus confiscarea masinii pentru viteza excesiva. Este si in Belgia, este si in Italia, pentru ca in momentul cand statistic – si Romania este pe primul loc la mortalitate pe sosele – ai astfel de cazuri statul are obligatia sa salveze vieti,” a declarat Ciolacu.

Reactii din partea comunitatii

Declic, o comunitate activa in Romania, a anuntat organizarea unui protest in Bucuresti, pe 11 iulie, in Piata Victoriei. Protestul este indreptat impotriva Ordonantei 84, pe care o considera periculoasa pentru drepturile soferilor, biciclistilor si utilizatorilor de trotinete electrice. Organizatorii acuza ordonanta ca nu ofera suficiente garantii pentru protectia drepturilor celor testati.

Exemplu concret: cazul unui rezultat fals-pozitiv

In sprijinul acestei pozitii, a fost adus in discutie cazul unui sofer de 19 ani care a primit un rezultat fals-pozitiv la DrugTest dupa ce a consumat un Nurofen. Tanarul si-a pierdut permisul de conducere din cauza acestui rezultat eronat, evidentiind astfel necesitatea unor proceduri mai rapide si mai precise pentru testarea antidrog.

Necesitatea reglementarii clare

Este evident ca este nevoie de reglementari clare si eficiente pentru a gestiona situatiile in care soferii sunt testati antidrog. Implementarea unei proceduri care sa permita obtinerea rezultatelor analizelor in termen de 72 de ore este un pas esential pentru a proteja atat drepturile soferilor, cat si siguranta rutiera.

Protestele si discutiile intense din jurul Ordonantei 84 arata ca aceasta problema este una de mare interes public si ca autoritatile trebuie sa actioneze rapid si decisiv pentru a gasi solutii echitabile si eficiente. Investitia in echipamente moderne si formarea personalului necesar pentru gestionarea acestor situatii reprezinta pasi importanti in directia corecta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.