Temperaturile au inceput sa creasca, iar soferii se bucura ca nu mai sunt pusi la incercare de zapezi sau inghet.Insa multi dintre ei uita sa isi pregateasca masina pentru primavara.Inainte de a pleca la drum, soferilor le este recomandat sa faca o vizita la un service auto, acolo unde ar trebui sa-si supuna masina unei revizii generale, pentru a se asigura ca anotimpul rece nu a afectat starea tehnica a autoturismului.
Fenomenul de inghet-dezghet a lasat pe sosele gropi de diferite dimensiuni. Pentru a evita vizita la un service auto si pentru a nu afecta suspensiile si sistemele de directie ale masinii, multi soferi aleg sa faca slalom printre gropi, fara sa mai fie atenti si la celelalte riscuri.
Riscuri pentru soferii care circula primavara cu cauciucuri de iarna
Desi legislatia din Romania nu le interzice soferilor sa circule cu cauciucuri de iarna si in sezonul cald, specialistii auto recomanda montarea anvelopelor de vara atunci cand temperaturile depasesc 7 grade Celsius. Cauciucurile de iarna pot pune in pericol siguranta soferilor, atunci cand sunt folosite in sezonul cald.
Un prim aspect in acest sens este distanta de franare care se poate mari cu pana la 3 metri, in situatia unei opriri de urgenta. Mai mult, cu cresterea distantei de franare creste si consumul de combustibil.
Cu anvelopele de iarna, soferii pot intampina dificultati si la drum lung. Acestea sunt mai grele, lucru care reprezinta un dezavantaj la viteze mari. Aderenta si stabilitatea masinii in curbe vor fi foarte scazute.
Cauciucurile de iarna sunt mult mai moi, fapt care favorizeaza uzura prematura in cazul folosirii lor primavara. Asta pentru ca anvelopele de iarna devin rigide atunci cand temperaturile sunt ridicate.
Un alt risc este pericolul de acvaplanare, deoarece pneurile de iarna au fost concepute pentru gheata, nu pentru apa.
Ce piese ale masinii trebuie verificate dupa sezonul rece
Primavara vine cu o serie de probleme pentru soferi, care de cele mai multe ori sunt cauzate de schimbarile de temperatura.
1. Stergatoare – Dintre toate consumabilele unei masini, stergatoarele se pot uza cel mai rapid.
2. Uleiul de racire -Cand temperaturile incep sa creasca, rotile incep sa se incinga in contact cu asfaltul.Din acest motiv, soferii trebuie sa se asigure ca uleiul de racire are nivelul potrivit.
3. Probleme cu bateria -In cazul in care iarna au existat perioade mai lungi in care masina nu a fost pornita, este indicata si verificarea bateriei auto.
4. Ambreiajul -Dupa o perioada cu temperaturi scazute, ambreiajul trebuie verificat cu atentie. Asta pentru ca iarna motorul este mai turat decat de obicei, lucru care afecteaza si ambreiajul.
5. Discurile de frana -Iarna, umezeala de pe carosabil si substantele folosite pentru deszapezire afecteaza discurile de frana. Apa favorizeaza ovalizarea acestora, atunci cand frana este folosita excesiv. Asta pentru ca franele se incing in momentul in care sunt folosite, iar cand masina trece printr-un lac, se racesc brusc.
Ne putem da seama de ovalizarea discurilor atunci cand actionam pedala de frana, iar in volan se poate simti o vibratie. In cazul in care inlocuirea discurilor de frana nu se face in timp util, problema va duce si la defectarea altor piese.
6. Contactele electrice -Contactele electrice ale masinii trebuie si ele verificate, pentru ca din cauza frigului exista posibilitatea sa oxideze.
7. Filtrul de aer- Din cauza filtrului de aer care ar putea avea nevoie de curatare, masina va consuma mai mult combustibil. Este indicat ca soferii sa apeleze la un service auto pentru a schimba filtrul de aer, daca este nevoie.
8. Caroseria masinii -Conducatorilor auto le este recomandata spalarea autoturismului, pentru a proteja vopseaua.In cazul in care exista urme de rugina, este indicata vizita la un service auto pentru reparatie.Cu cat va fi amanata mai mult, cu atat rugina va afecta si mai mult caroseria masinii.
In concluzie, odata cu cresterea temperaturilor, soferilor le este recomandata o vizita la un service auto autorizat pentru a verifica starea tehnica a autoturismului si pentru a evita eventualele costuri suplimentare cauzate de amanarea unor reparatii minore.