Educatia presupune nu numai invatare, ci si evaluare (sub diverse forme). Elevii sau studentii trebuie sa promoveze anul scolar sau universitar pentru a merge mai departe si pentru a-si primi, in final, diploma. Unele examene sunt atat de importante incat necesita o pregatire speciala (Evaluarea Nationala, Bacalaureatul). Nu este de mirare ca exista lucrari speciale realizate pentru cei interesati: teste de Evaluare Nationala, sau teste pentru Bacalaureat.
Toti cei care au trecut printr-un examen stiu ca pregatirea depinde de timpul avut la dispozitie. Este esential pentru elevi sa apeleze la metode de invatare rapida, precum cele pe care le prezentam in acest articol.
Invatarea globala
Invatarea globala presupune o prima lectura (pentru a intelege despre ce este vorba), o a doua lectura foarte atenta (pentru a intelege in profunzime textul), o a treia lectura (in care se puncteaza cele mai importante informatii, pentru ca acestea sa fie retinute cu usurinta), repetitia (in care se reproduc cunostintele acumulate) si recapitularea finala. Aceasta metoda se aplica mai ales la un volum nu foarte mare de cunostinte, iar textul nu trebuie sa aiba un grad ridicat de dificultate.
Invatarea analitica
Materialul care trebuie invatat este divizat in parti logice, apoi fiecare parte se invata dupa metoda invatarii globale. In final, cunostintele retinute se refera la intregul text, nu numai la unele fragmente.
Invatarea progresiva
Invatarea progresiva este o metoda care se poate folosi pe parcursul mai multor zile. Materia se citeste o data, apoi se divide in parti logice, se invata fiecare secventa (in fiecare zi cate o parte, daca timpul permite), apoi se lasa timp pentru recapitulare, cu accent pe cele mai importante aspecte.
Invatarea creativa
Acest tip de invatare presupune crearea unor cunostinte noi, altele decat cele deja parcurse. Invatarea creativa presupune nu numai cunoastere, dar si creativitate, flexibilitatea gandirii si capacitatea de a argumenta.
Folosirea computerului
Exista diverse metode prin care computerul poate fi folosit la invatare:
- transformarea invatarii intr-o activitate de joc (gamification), pentru ca se invata mult mai usor in acest fel.
- oferirea de suport vizual pentru a intelege notiunile noi sau complexe.
- consolidarea informatiilor.
- verificarea cunoștințelor acumulate.
Invatarea prin intrebari (interogatia elaborata)
Nu este o noutate, intrebarile sunt foarte importante atunci cand invatam, pentru ca ele ne permit sa fixam in minte aspectele importante. Intrebarile ii ajuta pe cei care invata sa acumuleze eficient noile cunostinte si sa le integreze in structura informationala pe care deja o aveau. Se poate folosi simpla întrebare „de ce”. Metoda intrebarilor il ajuta pe elev nu numai sa-si aminteasca lucruri, dar si sa creeze legaturi intre notiuni.
Vizualizarea informatiilor
Poate fi vorba despre grafice, scheme, diagrame, chiar fotografii (necesare, de pilda, in studiul istoriei, dar nu numai). Imaginile pot imbunatati capacitatea de intelegere si memorare chiar si cu 90%, cu conditia ca schemele pe care se lucreaza sa fie facute corect si sa fie complexe, adica sa exprime relatiile si dependentele dintre notiuni.
Invatarea cu altcineva
Invatarea cu altcineva poate fi extrem de utila pentru ca se bazeaza pe comunicare, pe o explicare a notiunilor care sunt mai putin intelese, pe intrebari, pe jocul argumentelor.
Auto-explicarea notiunilor noi
Auto-explicatia este o metoda de invatare care explica modul in care noile cunostinte sunt legate de cunostintele deja aprofundate.
Repetitia/recapitularea
Recapitularea este esentiala in procesul invatarii pentru ca ajuta la fixarea cunostintelor invatate, mai ales atunci cand se face la scurt timp dupa invatare. Specialistii in educatie si psihologii recunosc doua tipuri de recapitulare:
- recapitularea concentrata: se poate apela la ea in cazul unui material care nu este foarte mare si nici foarte complicat.
- recapitularea esalonata in timp: acest tip de recapitulare se recomanda mai ales in cazul unei materii complicate, sau a unui material mai lung.
Observam, asadar, ca exista numeroase metode de invatare rapida, inclusiv pentru Evaluarea Nationala. Nu exista o metoda care da randament mai bun, sau care garanteaza succesul. Invatarea este un proces individual, fiecare elev invata folosind metoda care i se potriveste. Pot fi folosite si mai multe metode pentru aceeasi materie.