Pe fondul unei competitii tot mai acerbe intre producatorii de masini electrice din Europa si cei din China, Uniunea Europeana (UE) se pregateste sa ia o decizie care ar putea avea implicatii majore pe piata globala a vehiculelor electrice (EV). In luna octombrie 2024, statele membre ale UE urmeaza sa voteze daca vor impune taxe vamale suplimentare de 45% pentru importurile de vehicule electrice produse in China. Aceasta masura este vazuta ca un raspuns direct la investigatiile care au relevat subventiile incorecte acordate de guvernul chinez pentru industria auto electrica locala.
Subventionarea masiva a industriei EV din China: un avantaj incorect?
Conform raportului Comisiei Europene, China a oferit subventii masive producatorilor locali de masini electrice, ceea ce le-a permis acestora sa produca si sa exporte vehicule la preturi semnificativ mai mici decat cele ale producatorilor occidentali. Aceste subventii au ajutat companii precum Nio, BYD si altele sa intre agresiv pe pietele internationale, captand rapid cota de piata si punand presiune pe brandurile consacrate din Europa si Statele Unite.
Vehiculele electrice chineze sunt mult mai ieftine decat omologii lor occidentali, iar acest factor a fost un avantaj competitiv major. De exemplu, un vehicul electric produs in China poate avea un pret mediu de aproximativ 26.000 de dolari, in timp ce unul similar produs in Europa poate ajunge la 45.000 de dolari. Diferenta uriasa de pret se datoreaza nu doar costurilor de productie mai mici, ci si acestor subventii guvernamentale, care distorsioneaza piata.
Negocieri tensionate intre UE si China
Desi votul pentru impunerea tarifelor vamale suplimentare a fost programat initial pentru luna septembrie, acesta a fost amanat din cauza negocierilor in curs intre Bruxelles si Beijing. Ambele parti incearca sa gaseasca o solutie diplomatica pentru a evita escaladarea tensiunilor comerciale. Desi exista un consens privind necesitatea de a proteja industria europeana, unele state membre, precum Germania si Spania, si-au exprimat ingrijorarea cu privire la posibilele consecinte negative ale acestor tarife, cum ar fi declansarea unui razboi comercial cu China.
China este al doilea cel mai mare partener comercial al Europei, iar valoarea schimburilor comerciale intre cele doua regiuni a atins anul trecut suma impresionanta de 739 de miliarde de euro. Impunerea unor taxe suplimentare ar putea duce la represalii din partea Chinei, afectand astfel numeroase industrii europene.
Raspunsul Chinei: strategia de expansiune pe pietele internationale
China nu a ramas pasiva in fata acestor potentiale taxe vamale. Companiile auto din aceasta tara cauta activ solutii pentru a evita astfel de bariere comerciale. Un exemplu notabil este decizia producatorului chinez BYD de a deschide o fabrica in Ungaria, la Szeged. In mod similar, alte companii chineze, precum Chery si Geely, au inceput sa colaboreze cu parteneri europeni pentru a produce vehicule direct in Europa, evitand astfel posibilele taxe suplimentare.
Aceasta miscare ar putea reprezenta o amenintare si mai mare pentru producatorii auto europeni, deoarece acestia se vor confrunta nu doar cu produse importate la preturi mai mici, ci si cu o concurenta locala directa din partea companiilor chineze.
Impactul asupra industriei auto europene
Industria auto europeana a fost deja afectata de diverse crize in ultimii ani, de la pandemia de COVID-19 si problemele lantului de aprovizionare, la cresterea costurilor cu materiile prime si tranzitia fortata catre productia de vehicule electrice. Desi marii producatori, cum ar fi Volkswagen, Renault si Stellantis, au investit masiv in dezvoltarea de modele electrice, acestia se confrunta acum cu o competitie acerba din partea Chinei.
Volkswagen, de exemplu, se confrunta cu provocari majore si a anuntat recent ca ar putea renunta la unele acorduri de munca in Germania, punand sub semnul intrebarii securitatea locurilor de munca in anumite fabrici. In acest context, impunerea unor taxe suplimentare pentru a limita concurenta din China este vazuta ca o necesitate de catre unii actori din industrie, dar altii avertizeaza asupra efectelor negative pe termen lung.
Invazia pietei europene de vehicule electrice chineze: o realitate inevitabila?
Un exemplu clar al modului in care China a reusit sa cucereasca piata globala a vehiculelor electrice este succesul Nio si a marcii sale mai accesibile, Onvo. Onvo a lansat recent SUV-ul sau L60 la un pret de doar 149.900 de yuani (aproximativ 21.210 dolari), ceea ce reprezinta un pret mult sub cel al majoritatii SUV-urilor electrice produse in Europa sau Statele Unite. Acest pret este posibil datorita strategiei de a oferi baterii inchiriate, ceea ce reduce costurile initiale pentru consumatori.
Acest model de afacere inovator, bazat pe leasingul bateriilor, a castigat rapid popularitate in China si ar putea deveni o tendinta si pe pietele occidentale. Insa aceasta flexibilitate de pret oferita de producatorii chinezi pune o presiune uriasa asupra producatorilor europeni, care sunt nevoiti sa gaseasca noi metode de a reduce costurile si de a ramane competitivi.
Cota de piata a vehiculelor electrice chineze in Europa: o crestere accelerata
Conform datelor Euronews, vehiculele electrice din China au reusit sa castige rapid teren pe piata europeana, ajungand la o cota de piata de 3% in 2023, in crestere de la 0,4% cu un an inainte. Aceasta crestere exponentiala este alimentata in principal de preturile mai mici ale masinilor chineze si de cererea tot mai mare pentru vehicule electrice accesibile.
Pe masura ce producatorii chinezi continua sa inunde piata cu modele din ce in ce mai ieftine, marii producatori europeni ar putea pierde o parte semnificativa din cota lor de piata, in special in segmentele de pret mai accesibile. De asemenea, acest lucru ar putea afecta si planurile europene de a accelera tranzitia catre vehiculele electrice si de a reduce emisiile de carbon, in conditiile in care o mare parte din componentele esentiale pentru aceste vehicule (precum bateriile) sunt produse in China.
Productia locala versus importurile din China
In incercarea de a ramane competitivi si de a reduce dependenta de importurile din China, tot mai multi producatori europeni incearca sa localizeze productia de vehicule electrice si de componente esentiale, precum bateriile. Cu toate acestea, costurile ridicate de productie din Europa reprezinta o provocare majora. In plus, furnizorii de materii prime esentiale pentru baterii, precum litiul si cobaltul, sunt in mare parte controlati de China, ceea ce face ca independenta completa sa fie greu de realizat.
Pe de alta parte, companiile chineze nu doar ca exporta vehicule la preturi competitive, dar incep sa-si extinda si operatiunile de productie pe continentul european. Pe langa fabrica BYD din Ungaria, alte companii chineze, precum Chery si Geely, si-au anuntat intentia de a deschide facilitati de productie in Europa. Aceste initiative au potentialul de a transforma radical peisajul industriei auto europene, facand concurenta si mai acerba.
Implicatiile pe termen lung pentru economia globala
Decizia Uniunii Europene de a impune taxe vamale suplimentare pentru vehiculele electrice din China ar putea avea consecinte semnificative nu doar asupra industriei auto, ci si asupra relatiilor comerciale dintre Europa si China. Un potential razboi comercial ar putea afecta alte sectoare economice, precum industria tehnologica sau cea a echipamentelor medicale, unde China joaca un rol esential ca furnizor global.
In acelasi timp, aceasta decizie ar putea stimula inovatia si investitiile in Europa, fortand companiile locale sa gaseasca solutii pentru a produce vehicule electrice mai eficiente si mai accesibile. Pe termen lung, acest lucru ar putea accelera tranzitia catre un model de productie auto mai sustenabil si mai independent de influentele externe.