Teama de stomatolog este una dintre cele mai serioase frici cu care ne putem confrunta – de cele mai multe ori, ideea de „dental anxiety” apare fie in copilarie (daca celui mic nu ii este prezentata importanta dentistului), fie in urma unui episod traumatizant la stomatolog.
Cu toate acestea, frica de stomatolog poate fi combatuta, cu un efort realizat de ambele parti: e important si ca pacientul sa isi doreasca sa treaca peste aceasta temere, dar si ca specialistul sa ii inteleaga temerile. Alaturi de dentist, asistentul dentar este cel mai in masura specialist care te poate ajuta sa treci peste teama de stomatolog, care te poate impiedica sa ai parte de servicii dental de calitate.
Ca sa iti facem mai usoara tranzitia catre modul in care poti depasi teama de stomatolog (sau ii poti ajuta pe pacientii tai sa depaseasca aceasta frica, daca esti dental specialist), ti-am pregatit un ghid cu patru moduri in care asistentii dentari pot calma pacientii speriati.
1. Grija si confortul sunt prioritare
Un asistent dentar de succes va prioritiza intotdeauna starea de spirit a pacientilor lor: un adevarat asistent dentar va vrea intotdeauna ca pacientul sa se simta ingrijit, confortabil si in siguranta. Iar asistentii dentari le arata pacientilor aceste lucruri in nenumarate moduri: prin adresarea unor cuvinte blande si un zambet, prin oferirea suportului emotional, dar si prin empatie.
Sa exersezi empatia este unul dintre cele mai importante lucruri de care sa tii cont; chiar daca, ca asistent dentar, vrei sa te perfectionezi continuu si faci zeci de cursuri, precum un curs de implantologie sau participi la seminarii, nu uita sa perfectionezi si…empatia. Arata compasiune reala pentru a-i face pe pacienti sa se simta in siguranta.
2. Prioritizeaza relatia cu pacientii de la prima vizita
Tu oare…iti amintesti de prima ta vizita la dentist? Poate erai emotionat, poate erai tinut timid de mana de mama. Prima vizita la dentist e ca mersul pe bicicleta – nu se uita niciodata.
De aceea, trebuie sa ai in vedere prioritizarea relatiei cu pacientii cabinetului inca de la prima vizita, pentru ca aceasta „da tonul” celorlalte vizite – cu alte cuvinte, daca inca de la prima vizita pacientul se va simti infricosat, sansele ca el sa revina in cabinet sunt mici.
Deci, ca asistent dentar, e important sa asiguri un mediu cat mai confortabil pentru pacient inca de la prima vizita, iar asta inseamna sa fii empatic si, eventual, chiar sa il suni la o zi dupa procedura, pentru a te asigura ca se simte bine si ca totul a decurs conform asteptarilor.
3. Educatia construieste increderea
Unul dintre motivele care stau la baza anxietatii pacientilor sta incertitudinea: „oare este cu adevarat pregatit specialistul pe mainile caruia ma las?” – de fiecare data cand alegem un serviciu medical, e firesc sa avem emotii. E firesc sa ne dorim servicii de cea mai inalta calitate si e firesc sa ne dorim sa fim tratati de experti.
De aceea, e important sa construiesti increderea pacientilor tai. Cum faci asta? Te asiguri ca esti intr-un proces de educatie continua, dar si ca ii lasi pe pacienti sa stie asta. In domeniul medical, invatarea nu se opreste niciodata.
Poate ai crede ca, odata cu finalizarea studiilor de medicina dentara, nu mai trebuie sa inveti niciodata. In realitate, ca asistent dentar, va trebui sa fii continuu deschis catre invatare: domeniul se imbunatateste si modernizeaza in permanenta, deci va trebui sa fii la curent.
Va trebui sa participi constant la cursuri, precum un curs ocluzologie Iasi, ca sa te perfectionezi – va trebui sa iei parte la seminarii si conferinte si sa le spui deschis pacientilor despre experienta ta. Asa, ei vor capata incredere in serviciile tale. Si odata ce se instaleaza increderea, teama se estompeaza, usor-usor.
Teama de stomatolog este, in era Covid-19, mai pregnanta ca niciodata – ne este frica in general, nu doar de stomatolog. Cu toate acestea, combaterea fricii de dentist este o miscare in doi pasi: pe de-o parte, dorinta pacientului de a depasi aceasta frica si, pe de cealalta parte, initiativa expertului de a transforma procesul intr-unul cat mai confortabil si sigur. Acolo unde exista siguranta, frica nu isi gaseste locul.