Turismul se numara printre domeniile care apeleaza frecvent la notiunea de spatialitate. Indiferent de forma de turism despre care vorbim, in momentul in care avem in vedere deplasarile in scop turistic nu putem omite localizarea geografica.
Fie ca trebuie sa ajungem la unitatea de cazare unde am rezervat, fie ca trebuie sa ajungem la obiectivele turistice pe care ne-am propus sa le vizitam, folosirea hartilor turistice si a diferitelor aplicatii de localizare sau de orientare este indispensabila. In acest sens, solutiile si instrumentele GIS (Geographic Information System, tradus in limba romana Sisteme Informationale Geografice – SIG) se pot dovedi foarte eficiente.
Functionalitatile solutiilor GIS in turism
Solutiile GIS pot fi folosite in domeniul turistic din perspectiva functionalitatilor in moduri variate. Unitatile de cazare au la dispozitie varianta de a aduce in atentia turistilor informatii in legatura cu locatia principalele atractii turistice din zona unde se afla unitatea de cazare. Hotelierii si spatiile de cazare pot apela la solutiile GIS pentru a oferi turistilor harti personalizate cu privire la proximitatea obiectivelor turistice.
O alta functionalitate care merita a fi subliniata in cazul aplicatiilor GIS o reprezinta posibilitatea de suprapunere a mai multor categorii de date. Este o modalitate prin care metodele GIS pot integra toate datele si elementele dorite de catre client pentru ca in final datele respective sa fie prezentate intr-un mod vizual cat mai placut si cat mai adecvat scopului clientului.
Flexibilitatea in actualizarea si editarea bazelor de date spatiale este un alt aspect foarte util oferit de prestatorii de servicii GIS pentru domeniul turistic. In momentul in care toate informatiile sunt introduse intr-o aplicatie GIS, actualizarea informatiilor sau unor modificarea acestor baze de date spatiale se va putea realiza rapid. Folosirea metodelor si a software-urilor GIS nu mai necesita reluarea procesului care implica generarea bazei de date din stadiul initial. In acest context discutam despre eficienta, economie de timp si costuri mai reduse pentru beneficiari.
Nu doar unitatile de cazare pot beneficia de solutiile GIS. Merita sa amintim faptul ca inclusiv agentiile de turism pot sa contracteze prestatorii de servicii GIS pentru organizarea eficienta a diferitelor itinerarii si programe turistice pentru clienti. Caracteristicile si specificul serviciilor GIS permit imbunatatirea activitatii in masura in care avem in vedere atributele spatiale si integrarea unor produse de tip harti in cadrul serviciilor turistice.
Utilizarea geomarketing-ului (marketing bazat pe locatie) poate fi o alta functionalitate in care serviciile GIS sunt implementate de catre prestatorii de servicii turistice. Aici facem referire la afisarea de reclame, promotii si materiale publicitare pentru potentialii clienti aflati intr-o anumita zona geografica, in apropierea unitatilor de cazare sau in apropierea agentiei de turism.
Prin folosirea geomarketing-ului, potentialii clienti vor fi targetati pentru a creste interesul pentru serviciile oferite de catre prestator si pentru a aduce mai multa vizibilitate afacerii respective in randul potentialilor consumatori aflati in proximitate.
Harti tiparite si harti in format digital
La ora actuala hartile tiparite sunt folosite in continuare pentru scopuri turistice. In paralel tot mai multe aplicatiile si harti digitale sunt prezente pe piata, oferind utilizatorilor o alternativa mai interactiva si disponibila pe diferitele dispozitive electronice. In acest context interesul tot mai mare pentru servicii GIS este in continua crestere.
Metodele si tehnicile GIS reprezinta o solutie foarte eficienta in domeniul turismului. Aplicatiile GIS sunt folosite in cartografie digitala si in domeniul realizarii de aplicatii care pot fi folosite in domenii conexe turismului.Vorbim despre solutii tehnologice si computationale care asigura o mai eficienta gestionare si manipulare a bazelor de date spatiale din categoria hartilor digitale. In acelasi timp aceste metode si tehnici permit gestionarea, actualizarea si completarea atributelor asimilate acestor baze de date spatiale.
Apeleaza la servicii GIS
Serviciile unui expert GIS pot oferi produsele care sa aduca imbunatatiri in organizarea sau derularea activitatii in randul prestatorilor de servicii turistice si cei din domeniile conexe turismului. Un specialist GIS poate sa ofere inclusiv analize privind identificarea potentialilor clienti in functie de anumite aspecte care sunt legate de spatialitate.
Tocmai din acest motiv exista numeroase industrii precum cele de telecomunicatii, electricitate, gaze si petrol sau transport public care in ultimii ani apeleaza tot mai mult la astfel de servicii GIS. Mai multe informatii pot fi gasite pe www.laurentiuartugyan.com.