Construirea unei case poate fi un proces de lunga durata, asa ca este necesar sa te informezi, din timp, cu privire la toate aprobarile necesare. Cel mai important document in acest caz este autorizatia de construire. Fara acesta, nu poti incepe lucrarile, asa ca, pentru a obtine acest document, va trebui sa rezolvi multe alte acte. Ca sa stii exact de unde sa pornesti, iti venim in ajutor cu o lista completa, care cuprinde toate documentele de care ai nevoie pentru obtinerea aprobarilor necesare de construire.
Certificatul de urbanism
Certificatul de urbanism ofera informatii cu privire la principalele caracteristici ale constructiilor care se pot executa pe un anumit teren. Practic, certificatul de urbanism este un act public, eliberat la cerere, de catre primaria localitatii in raza careia se afla terenul. Documentul contine informatii despre regimul juridic, economic si tehnic al terenului pentru care a fost solicitat. Atunci cand vei solicita certificatul de urbanism, ar fi indicat sa soliciti si un certificat pentru bransamentele la diferitele retele de utilitati.
Pentru emiterea certificatului de urbanism, trebuie sa depui la biroul de urbanism, din cadrul Primariei, un dosar complet, care va cuprinde: actul de proprietate, o cerere, planuri topografice vizate de Oficiul de Cadastru, chitanta care atesta plata taxei de eliberare a certificatului de urbanism si planul de situatie, realizat de un proiectant.
Certificatul de urbanism se elibereaza in termen de cel mult 30 de zile calendaristice, de la data inregistrarii cererii. Totusi, angajatii biroului de urbanism pot solicita si intocmirea unui Plan de urbanism, prin care se pot modifica toti parametrii de utilizare a terenului, care influenteaza dimensiunea si aspectul viitoarei constructii. Obtii mai rapid un asemenea document daca apelezi la ajutorul unui arhitect urbanist, care cunoaste toate etapele unui plan urbanistic zonal.
Studiul geotehnic
Poti incepe elaborarea studiului geotehnic, imediat dupa ce ai depus actele pentru certificatul de urbanism. Nevoia unui studiu geotehnic se explica prin faptul ca acesta reprezinta o documentatie prin care se analizeaza calitatea terenului pe care urmeaza a fi edificata o constructie.
Proiectul tehnic al constructiei
Un alt document vital in procesul de obtinere a autorizatiilor este intocmirea proiectului tehnic al constructiei. Acesta se realizeaza de catre arhitecti si contine toate informatiile necesare executiei unei constructii. Documentatia poate fi elaborata in paralel cu obtinerea certificatului de urbanism, pentru a economisi timp.
Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor
Pe langa proiectul tehnic, vei avea nevoie si de proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de construire (PAC). Acesta este necesar pentru obtinerea autorizatiei de construire, insa, nu si pentru executia constructiei.
Obtinerea avizelor si acordurilor de amplasament
Avizul de amplasament este raspunsul scris al operatorului de retea, prin care se precizeaza punctul de vedere fata de propunerea de amplasament a obiectivului. Avizele si acordurile pentru obtinerea autorizatiei de construire se elibereaza de catre institutii specializate si sunt mentionate in certificatul de urbanism. Pentru obtinerea avizului de amplasament vei avea nevoie de:
- cerere
- fisa tehnica de mediu
- certificat de urbanism
- acte doveditoare ale dreptului de folosinta
- plan de situatie
- plan de incadrare in zona – sau plan cadastral (copie)
Autorizatia de construire
Autorizatia de construire este cel mai important document din procesul de avizare si autorizare. Prin acest act, autoritatea publica locala avizeaza proiectul propus si certifica dreptul de incepere a lucrarii. Autorizatia de construire se solicita la primaria locala, la Biroul de Urbanism, iar dosarul trebuie sa cuprinda urmatoarele acte:
- cerere tip pentru emiterea AC
- certificatul de urbanism (in copie)
- dovada titlului de proprietate asupra terenului (copie legalizata)
- proiectul (documentatia tehnica) pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, inclusiv referatele de verificare, semnate si stampilate in original (2 exemplare)
- avize si acorduri necesare, stabilite prin certificatul de urbanism, inclusiv acordul de mediu
- dovada achitarii taxelor legale
Conform legislatiei, autorizatia de construire ar trebui sa fie eliberata in cel mult 30 de zile calendaristice de la data inregistrarii cererii. Acest document are o valabilitate de 1 an de zile, prin urmare, esti obligat sa incepi lucrarile in acest interval.
Asadar, acestea sunt documentele de care ai nevoie, pentru a obtine toate aprobarile necesare construirii unei case. Dupa ce ai obtinut toate autorizatiile si avizele, poti incepe etapa de executie a constructiei, prin intermediul unei firme specializate, sau in regie proprie.