Daca ai decis sa infiintezi o firma, este recomandat sa te informezi in prealabil ce presupune acest lucru. Poate fi vorba despre documente privind denumirea firmei, sediul social al acesteia, numele asociatilor si administratorilor, obiectul de activitate (coduri CAEN).
In acest articol iti spunem care sunt actele de care ai nevoie pentru infiintarea unei firme, dar si care sunt aspectele cele mai importante de care trebuie sa tii cont. Este posibil sa ai nevoie de traduceri documente juridice, sau de legalizari.
Actele necesare pentru infiintarea unei firme
Atunci cand intentionezi sa infiintezi o firma, trebuie sa pregatesti pentru Registrul Comertului urmatoarele acte:
- rezervarea unui nume;
- actul constitutiv (acesta trebuie autentificat de un avocat);
- cazierul fiscal al asociatului/asociatiilor și/sau administratorului;
- contractul de sediu social;
- contractul de inchiriere;
- contractul de asociere in participatiune;
- contractul de leasing imobiliar;
- contractul de comodat;
- copie dupa cartea de identitate al asociatiilor si/sau administratorului/administratorilor;
- specimenul de semnatura al administratorului firmei;
- declaratie pe propria raspundere autentificata a asociatului/asociatiilor;
- declaratie pe propria raspundere autentificata a administratorului, din care sa rezulte ca poate indeplini calitatea respectiva;
- imputernicire avocatiala;
- dovada depunerii capitalului social (extrasul de cont din ziua respectiva).
Rezervarea unui nume de firma
Este importanta alegerea numelui de firma, exista cateva reguli pe care este bine sa le respecti, cum ar fi sa eviti cuvintele care nu reprezinta elemente distinctive. Este recomandat sa fii atent la articularea unor cuvinte, sau inversarea unor cuvinte, dublarea literelor, utilizarea unor simboluri, folosirea prescurtarilor.
Stabilirea sediului social
Sediul social al firmei este adresa oficiala a acesteia, adica locul unde firma poate primi corespondenta. Sediul social este obligatoriu, toate firmele trebuie sa aiba un sediu social, chiar si cele care nu desfasoara activitati economice la respectivul sediu.
Sediul social poate fi propria locuinta, numai ca, in acest caz, vei avea nevoie de un contract de comodat intre proprietarul sau proprietarii spatiului si firma pe care vrei sa o infiintezi.
Acest contract de comodat (asemanator unui contract de inchiriere, numai ca este cu titlu gratuit) este necesar chiar si daca tu esti proprietarul locuintei. In cazul in care locuinta se afla intr-un imobil cu mai multe locuinte, este necesara semnatura asociatiei dar si acordul (semnaturile) vecinilor cu care locuinta are pereti comuni.
Stabilirea asociatilor si administratorilor
Firma poate avea un numar maxim de 50 de asociati. Asociatii sunt cei care decid cine va fi administratorul firmei, sau administratorii. Trebuie spus ca acestia pot fi persoane dintre asociati sau din afara firmei.
Codurile CAEN
Codurile CAEN sunt necesare, iar lista completa o gasesti la Registrul Comertului. Este recomandat sa acorzi atentie nu numai titlului claselor CAEN, dar și descrierii acestora. Codurile CAEN inseamna ca toate activitatile economice au fost grupate si clasificate in grupe si clase CAEN.
Este de retinut ca o firma poate avea un singur cod CAEN principal, aceasta este activitatea de baza a firmei (sau activitatea care genereaza veniturile cele mai mari). Desigur, firma poate avea si multe alte coduri CAEN secundare, iar acestea trebuie mentionate in Actul Constitutiv al firmei. Aceste coduri CAEN nu numai ca trebuie mentionate in acest document, dar trebuie si autorizate. Autorizarea codurilor se poate face odată cu infiintarea firmei, sau ulterior.
Actul constitutiv
Actul constitutiv este un document important al firmei, cuprinde informatii referitoare la asociati, administratori, obiectul de activitate al firmei, sediul social, sedii secundare, capitalul social, durata de functionare a societatii. In plus, actul constitutiv reglementeaza si modul de functionare al societatii.
Acestea sunt cele mai importante aspecte pe care ar trebui sa le ai in vedere atunci cand incepi demersurile de infiintare a unei firme, dar nu singurele.